Tuesday, August 2, 2011

MASAK-MASAK

salam.
pejam celik dah pun 2 Ramadhan.
harap sempurna la puasa sebulan neh.
hurm.ape nak story neh, banyak.!
tapi tak tau mane nak dahulukan mane nak kediankan.haih.
ok.jum la kita buat entry rojak sebagai permulaan entry bulan Ogos.kikikiki.
ok.kalau la di beri pilihan kat korang.mane lebih suka.masak or kemas rumah.
[tapi kalo dah name bini orang & mak budak, semua ko kene harung weiihh..]
bagi saye, saye lebih and lebih lebih lebih lebih suka MASAK-MASAK.kikiki.walhal, masakan saya bukan nye sesedap air tangan Arwah Mama and MIL.
tapi takpe kan.janji, saya cuba untuk hidangkan keluarga kecil ni dengan hasil air tangan saya.
[dah start nak perasssaaaannn..]

ok la.jum kita layan gambar la.sebab 1 kelemahan saya.saya tak boleh nak buat entry tanpa gambar.pelik tak..?
tak pun kan.lain orang lain ragam dia.moh la kita layan gambar, biar gambar yang conquer setiap entry. ;p

1st nak story sal 'hadiah'..hihihi.hadiah sebab [My Sayang] dapat 'rezeki lebih' [walhal saya mendesak ].
saya dah dapat pembantu baru.
intruced...drum rollllllll...
taraaaaaaaa ;)
bila dah jadi milik saya

Add Imagepic di snap sebelum 'dia' mengikat janji pada saya ;p

ok.dah dapat hadiah kan.tapi saya masih lagi belum memanfaatkannya.
so, mase hari sabtu yang lepas.isi kekosongan masa lapang, [lapang la sangat.walhal kain bertimbun. ;p]
saya buat apam polka dot lagi.sebab nak test bekas acuan yang di kirim oleh MY BFF, Fara.thanks babe.ketara sungguh.memang lawa bila apam tu duk dalam acuan tu. ;p

adunan yang berwarna warni
[piping bag also from her.Fara.]

sebelum di kukus
lawa kan bila duk dalam acuan tu
kemas je

siap di kukus
sedia juga untuk di 'ngap'

pe'ngap' handalan kami ;p

ahad pulak, 'baking-membaking'.open caremony for new oven la konon. ;p
sebenarnya nak buat hari sabtu tu, tapi masa tak mengizinkan.sebabnye.start jam 4.30ptg sampai malam, i've 3invitation for birthday party.termuntah den tengok kek.hahaha.
lagi nak bake kek sendiri.dah macam tak kuasa je.so, nawaitu tu di postponed kan dulu.
jam 12 tengah hari baru la start baking.

kek yang tengah mengembang ;p

our 1st trial.not bad kan. ;p
[back up diri sendiri dan si kek choc buruk rupa ;p]

buruk rupa luar je tau.dalam cam Secret Recipe. ;p
[perasssaaaannn ;p]

tak tau mane silap.bahagian atas kek merekah cam gunung berapi.dengan itu coklat ganache diguna kan menutup semua bahagian merekah tu.tapi bak kata kak Fenti, PRACTICE MAKE PERFECT.akan ku usaha kan lagi.tapi masih lagi ada 2 request from hubby yang masih lagi tak tertunai.insya Allah nanti bila ade kelapangan masa. ;)
ok la.nanti jumpa lagi di lain entry.
salam.

1 comment:

  1. uhuk..uhuk...tersedak akak..rupanya nama akak disebut ye?
    nampk sedap tu..nyum2...
    klo kek merekah tu slu nya
    1) tepung lebih; atau
    2) suhu panas sgt..

    tkpe len kali adjust2..yg penting abg encem epan ckp "cedap..."

    ReplyDelete